Biarpun ada pihak cuba mempertikaikan hak Kelantan ke atas royalti petroleum namun tanpa sedar terdapat 5 blok penggerudian minyak dan gas di perairan negeri itu. Mengikut undang-undang adalah jelas bahawa Negeri Kelantan sepertimana juga Negeri Terengganu dan semua negeri di Semenanjung Malaysia hanya mempunyai hak untuk menuntut bayaran hasil petroleum yang dikeluarkan dalam perairan negeri tersebut iaitu kawasan yang terletak tidak melebihi tiga batu nautika dari ukuran garis air surut ataupun pesisiran.


Rosak Dah Budak Ni Dap Tak Rasuah Cina Kalau Meniaga Tak Rasuah Dap Terima Hudud Selepas Dipujuk Lawak Antarabangsa Apakah Ini Tapi Bila Mahu Umn

Tiada guna ramai menteri dari Kelantan jika sama berdiam diri kata Zaid November 30 2021 230 PM.

Hak minyak kelantan. Bahkan hak rakyat Kelantan didakwa seakan-akan diperkecil dan diperlekehkan sekali lagi dengan kenyataan tersebut. Rakyat Kelantan berpeluang menikmati royalti minyak daripada kerajaan pusat sekiranya pentadbiran PAS di Kelantan ditewaskan pada pilihan raya umum ke-15 PRU15 kata Zaid Ibrahim. Zaid Ibrahim berkata tiada undang-undang menyatakan telaga minyak perlu berada dalam.

Kelantan hargai pengiktirafan PN pada hak royalti minyak. Pembayaran wang ehsan adalah tidak sama dengan pembayaran royalti hasil minyak yang dinyatakan di dalam akta-akta berkaitan petroleum negara. Bekas menteri Zaid Ibrahim menegaskan apabila kerajaan Kelantan memberi hak kepada Petronas untuk pembangunan petroleum ia melayakkan negeri itu mendapat bayaran 5 daripada hasil minyak.

Kita nak berlaku adil telus nak buka buku baru kepada rakyat Kelantan bahawa kerajaan pusat tidak menafikan hak walau satu tong minyak pun katanya. Bekas menteri undang-undang itu meminta rakyat Kelantan memilih pemimpin baharu yang sedia memperjuangkan hak mereka ke atas royalti minyak. Tidak ada sebarang rungutan atau pertikaian mengenai pampasan untuk Scotland bagi hak menerokai hasil minyak dan gas di wilayah itu.

Katanya Blok JDA merupakan kawasan. Kerjasama PN-Pembangkang idea bernas tapi sukar Sikap ambil mudah jadi punca Moratorium dah tamat ramai pemandu belum. Sekiranya Kelantan serius untuk mendapatkan hak minyak Kelantan perlu berunding secara profesional dengan Petronas untuk beroperasi di Kelantan.

Bekas menteri Zaid Ibrahim berkata tindakan itu sekaligus sebagai tanda Umno menebus kembali dosa mereka kepada rakyat Kelantan. Sehingga kini perbalahan mengenai royalti minyak Kelantan terus dibangkitkan oleh mereka yang mendakwa hak negeri itu dirampas secara tidak adil dan seterusnya menjejaskan pembangunan negeri. Ini dapat dilihat dalam kes di Nigeria Sudan.

Hasil minyak dan gas di UK terdapat cuma di Scotland tetapi pemimpin mereka lebih matang untuk menerima apa yang boleh dikongsi dan. Presiden Pertubuhan R Kelantan Nazri Deraman berkata blok terbabit iaitu Blok JDA Blok PM3CAA Blok PM301 Blok PM302 dan Blok PM302. Perbalahan mengenai royalti minyak Kelantan kini dihidupkan kembali oleh mereka yang mendakwa hak negeri itu dirampas secara tidak adil dan ini menjejaskan pembangunan negeri.

Sebaliknya diorang akan terima wang ehsan je. Wakil rakyat Scotland dan kerajaan pusat di London tidak pernah bertengkar mengenai isu ini. Ismail Sabri Yaakob diharap dapat menjadi Perdana Menteri pertama mengembalikan hak royalti minyak kepada Kelantan selepas ia disekat sejak sekian lama ketika era pentadbiran Dr.

Kalau Kelantan serius nak royalti minyak Kelantan kena pergi mohon dengan MTJA bukan memporak-perandakan dengan Petroleum Act 1974. Disyorkan artikel berkaitan ini. IMPAK ISU ROYALTI MINYAK KELANTAN TERHADAP HUBUNGAN KERAJAAN PUSAT-NEGERI Kelantan Oil Royalty Issue and its Impact on Federal-State Relations ZAILANNI AMIT ABSTRAK Hasil minyak yang juga dikenali sebagai emas hitam adalah antara faktor utama yang mencetuskan konflik kerajaan pusat dan negeri.

Share your videos with friends family and the world. Kelantan memberikan penghargaan dan berterima kasih kepada kerajaan Perikatan Nasional PN yang mengiktiraf negeri itu layak menerima. Harapan Kelantan nak dapat wang royalti minyak meleset selepas ada pengumuman bahawa Kelantan takkan dibayar royalti tunai.

Ismail Sabri Yaakob diharap dapat menjadi Perdana Menteri pertama mengembalikan hak royalti minyak kepada Kelantan selepas ia disekat sejak sekian lama ketika era pentadbiran Dr Mahathir Mohamad. Mengulas kenyataan Zaid Ibrahim baru-baru ini Ketua Pemuda PAS Kelantan Mohd Kamal Mohamad berkata pemberian royalti itu kepada Kelantan adalah hak seluruh. Mengulas kenyataan Zaid Ibrahim baru-baru ini Ketua Pemuda PAS Kelantan Mohd Kamal Mohamad berkata pemberian royalti minyak kepada Kelantan adalah hak seluruh rakyat negeri itu tanpa mengira.

Ada jugak yang pelik kenapa pulak nak diberi wang ehsan sebab dalam undang-undang Kelantan memang layak pun dapat royalti tunai. PAS Kelantan menyifatkan politik mengumpan dengan menjadikan modal isu royalti minyak bagi menjatuhkan kerajaan negeri pimpinan parti itu sudah tidak relevan lagi. Bekas menteri undang-undang itu meminta rakyat Kelantan memilih pemimpin baharu yang sedia memperjuangkan hak mereka ke atas royalti minyak.

Perdana Menteri berkata bagi menyelesaikan isu tuntutan bayaran tunai itu kerajaan Pusat menubuhkan sebuah Jawatankuasa Khas bagi mengkaji secara adil dan telus berhubung isu itu kepada Kelantan.


Malaysia Duduki Kerusi Majlis Hak Asasi Manusia